די ברור לכולנו שלמידה דיגיטלית היא לא טרנד חולף, אלא מרכיב הכרחי באופן בו אנו לומדים, מפתחים מיומנויות וכישורים, וצוברים ידע לאורך החיים. שילוב של למידה דיגיטלית בכל תוכנית לימוד באשר היא עשוי להביא ערך מוסף משמעותי במידת האפקטיביות ורמת החוויה.
במאמר זה נסקור את חמשת היסודות ללמידה דיגיטלית מיטבית, אלו שמאפשרים לנו להביא ערך מוסף ברור ללומד, למנחה ולארגון.
בואו נתחיל.
גמישות – זמן, מקום וקצב אישי: אמנם מדובר ברעיון בסיסי של למידה דיגיטלית, אבל היי, גם כאן נדרשת מחשבה ברמת תכנון הקורס ופיתוח התוכן. למידה עצמית מביאה איתה אתגרים של מסגרת, מגבלות טכנולוגיות וחוסר בדמות מנחה – כדי להבטיח אפקטיביות חשוב לתכנן, לארגן ולספק כלים ללומד העצמאי כך שבאמת יוכל ללמוד בכל זמן, מכל מקום ובקצב האישי – תוך התקדמות רציפה. תכנון של מעטפת שתגשר על הפערים כמו הנחייה מפורטת וברורה, הנגשת כלים לתגבור או העשרה ויצירת מסגרת למידה תוך שימוש בכלים טכנולוגיים יכולה לתרום רבות לאוריינות הלמידה העצמית של הלומד.
טיפ קטן – לצד הגמישות חשוב להגדיר יעדי למידה ברורים, לשמר את תיאום הציפיות עם הלומד לאורך כל תהליך הלמידה ובעיקר לספק מעטפת תוכן רחבה יותר לאלו הזקוקים לכך (ראו ערך יוטגוגיה – תורת הלמידה העצמאית).
התאמה אישית/ קבוצתית – פרסונליזציה: קהל היעד – כותרת רחבה למשתמשי הקצה שעבורם אנו משקיעים כל כך הרבה מאמץ ומחשבה, אלו שאמורים להפיק את הערך והתועלת מהתוכנית או מהמוצר שפיתחנו. לרוב, הם נחלקים לקבוצות לפי נקודות מוצא שונות, מניעים שונים, מטרות שונות וכו', תמיד יהיו ביניהם פערים אישיותיים והיכולת שלנו לבנות מראש פתרונות מותאמים תשנה את כללי הלמידה עבורם. הכללי הוא האויב הגדול ביותר של המצוין ולכן ככל ונוכל ליצור התאמות – גם ברמת הרכיב הספציפי, נוכל לייעל את חווית המשתמש וכפועל יוצא את חווית הלמידה.
טיפ קטן – מומלץ להפריד בין פרסונליזציה בתכנון הקורס והנחיית הלמידה לבין פרסונליזציה בניהול הקורס ופידבק מותאם.
המחשה או הדמיה – אילוסטרציה או סימולציה: המרחב הדיגיטלי פורש בפנינו מגוון עשיר של כלים ואמצעים טכנולוגיים שבאמצעותם נוכל להמחיש או לדמות תהליכים, מצבים ורעיונות. לספר סיפור, לפרק או להרכיב, לקבל החלטות, ובכלל ללמוד דרך פעילות. כל אלו מאפשרים לנו לקחת נושאים מורכבים ולהנגיש אותם בצורה פשוטה, בהדרגה, ולעודד את הלומד להתנסות – גם אם ברמה הרעיונית.
טיפ קטן – לכל נושא תוכלו למצוא המחשה או הדמיה שתנגיש אותו טוב יותר ועל פי רוב כבר קיימת ברשת.
שיתופיות ולמידה חברתית מוגברת: רבות מדובר על הפער החברתי שנוצר בלמידה דיגיטלית בכלל ובלמידה עצמית בפרט, ודווקא במרחב הדיגיטלי יש הזדמנות גדולה בהיבט זה. שימוש בכלים שמעודדים שיתופיות ולמידה חברתית עשויים לפתוח צוהר להשתתפות של כל הלומדים גם אלו הביישנים, השקטים שקולם פחות נשמע בכיתות, בסדנאות או באודיטוריומים.
טיפ קטן – תחשבו איך בכל יחידת לימוד ובהקשר מטרת הלמידה תוכלו לתת מקום ללומדים לשתף תוצר או להביע את עצמם. פורומים, דיונים סגורים, הערכת עמיתים, לוחות שיתופיים, כל אלו מאפשרים לנו לעודד ולהנגיש למידה חברתית וכך להגביר את המעורבות האישית של כל לומד.
איסוף וניתוח נתונים – אופטמיזציה מתמדת: היכולת למדוד – לבודד ולמדוד, היא יכולת שמשנה את תפיסת ההדרכה/ ההוראה המסורתית. באמצעות תכנון נכון של מערך איסוף הנתונים, הניתוח שלהם וביצוע אופטימיזציה בזמן אמת או באופן מחזורי, נוכל להמשיך ולדייק את תוכנית הלימוד שלנו – למטרותיה, לקהלי היעד וכמובן לעולם התוכן. בעולם השיווק השימוש במתודות איסוף וניתוח נתונים – עושה פלאים, זו מגמה הולכת ומתהווה בעולמות החינוך והלמידה.
טיפ קטן – קחו מטרת למידה אחת, יכולה להיות מטרת מאקרו או מיקרו, ותוודאו שיש לפחות רכיב אחד שאוסף נתונים שנאמנים לה.
לסיכום, למידה דיגיטלית מביאה איתה הזדמנויות חשובות לכולנו – כלומדים ומלמדים, אם תיקחו את חמשת היסודות הנ"ל ותביאו אותם לידי ביטוי ומחשבה בתוכניות הלימוד וההדרכה שלכם (או בחלקן) תוכלו להביא ערך מוסף משמעותי בעצם הבחירה בלמידה דיגיטלית כבסיס או כחלק מתהליך הלמידה.
על כל אלו יש כמובן להוסיף, שלמידה עצמאית מכינה את הלומדים להתמודדות עם עולם העבודה החדש והמציאות המשתנה בכלל. Life-long Learners הם אלו שנדרשים להחזיק ביכולת זו.