איך לבחור מתודולוגיית למידה? הנה לכם קצה חוט

כשאנחנו מפתחים תוכנית לימוד מסוימת, בין אם קורס, הכשרה או לומדה, אחת ההחלטות המרכזיות שעלינו לקבל היא באילו מתודות נשתמש כדי להבטיח את האפקט הנדרש.

אלעד אלפיה

25/12/2023

כשאנחנו מפתחים תוכנית לימוד מסוימת, בין אם מדובר בקורס, סדנה, הכשרה או לומדה, אחת ההחלטות המרכזיות שעלינו לקבל היא באילו שיטות לימוד נשתמש כדי להבטיח את האפקט המירבי.
הדרך לגיבוש החלטה בעניין מתבססת על 3 שיקולים מרכזיים – מטרת הלמידה, מאפייני עולם התוכן וקהל היעד.

יש עשרות מתודולוגיות למידה ולכל אחת מהן יש את החוזקות שבולטות בה בתמהיל כזה או אחר.

למידה מבוססת סיפורי מקרה, למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת בעיות או תרגול, אולי למידה מבוססת חקר או משחוק, לכל אחת מהן יש את החוזקות ואת המאפיינים שלה, והבחירה בה אמורה להתבסס על אפיון והגדרה ברורה של המשולש הנ"ל.

במאמר זה, נסקור את שלוש הנקודות שהחיבור ביניהן – הוא המתודולוגיה המתבקשת בכבודה ובעצמה.

הקודקוד העליון – מטרת הלמידה

מטרת הלמידה היא הבסיס לכל תוכנית, היא גם תמיד תהיה המניע המרכזי לעצם פיתוח תוכנית הלימוד, הגדרה ברורה שלה מבטיחה בפני עצמה מידת אפקטיביות גבוהה יותר.

במסגרת הגדרת מטרת או מטרות הלמידה, נקבע את היעדים ואת התוצאות הרצויות – נהוג להגדיר אותן כ"תוצרי הלמידה". מה בעצם השינוי שאנחנו רוצים להביא באמצעות התוכנית, מה הלומד ידע לעשות/ יעשה עם השלמתה. כדי להגדיר מטרות למידה ברורות נהוג להשתמש בפעולות שהלומד ידע או יחזיק ביכולת במעמד השלמת התוכנית.

לדוגמא, בקורס ניהול פרויקטים אנחנו נרצה ש:

  • הלומד יזהה בנקודות קריטיות במבנה ובתהליכי העבודה בפרויקט
  • הלומד יבנה תוכנית עבודה מפורטת שכוללת תכנון לו"ז ומשאבים.

בקורס אקדמי שעוסק במבוא למשפט נרצה ש:

  • הלומד יגדיר את המונחים הבסיסיים בעולם המשפט
  • הלומד ימנה את הגופים הרלוונטיים במערכת המשפט בישראל.

נמשיך לקודקוד הבסיס הימני – קהל היעד

אז כמובן שאפיון ברור של הלומדים אליהם מיועדת התוכנית הוא נושא משמעותי, בטח אם נרצה לסלול לו את תוכנית הלימוד היעילה והמתאימה לו ביותר – פרסונליזציה לקבוצה או קבוצות לומדים.

מה נקודת המוצא? מה מידת המוטיבציה? מה יהיה השימוש בידע או במיומנויות לאחר השלמת תוכנית הלימוד? להבין מה הוא צריך ולא פחות חשוב – מה הוא לא. אוריינות טכנולוגית? אוריינות למידה?

תשובות חד משמעיות לשאלות אלו יאפשרו לנו להבין מה בדיוק נדרש ועד איפה, כדי לייצר תוכנית לימוד יעילה וכפועל יוצא אפקטיבית הרבה יותר.

סטודנטים ועובדים שונים מהותית במוטיבציות שלהם ללמוד, אבל גם ברמה המצומצמת יותר, קבוצות שונות של עובדים או סטודנטים מתוכניות לימוד שונות, גם הם יצריכו פתרון מותאם.

ועכשיו לקודקוד הבסיס השמאלי – עולם התוכן

לימדו אותנו לחלק את העולם לריאלי והומני, רק שהנושא של אפיון עולם התוכן הוא קצת-הרבה יותר מורכב מזה. עולמות התוכן השונים מביאים איתם לרוב שילוב ותמהילים שונים של השניים, בייחוד כשבקצה אנחנו מתכננים להשיג מיומנות חדשה, שינוי תפיסה, הכשרה או ידע ברמות שליטה שונות.

ושוב, ניהול פרויקטים לדוגמא, זה תחום שבהחלט משלב בין ראייה טכנית להנעת הצוות, בין שימוש במתודולוגיות מובנות לפתרון בעיות שתביא איתה המציאות.

בקורס מבוא למשפט – אותו הסיפור, יש לנו את תפיסת העולם המשפטית מצד אחד ולוגיקה טכנית מאד מהצד השני.

לכל עולם תוכן יש את האפשרויות או המגבלות שבאות איתו, את מידת הנגישות שלו או של חלקיו, ואת השילוב הייחודי לו בין התאוריות והפרקטיקות.

ברוב המקרים, עוד במהלך האפיון וההעמקה בשלושת הקודקודים הנ"ל, המתודולוגיה המתאימה תצוף לבד. אנחנו כמובן נמשיך לסקור, לחקור ולשתף אתכם רעיונות, תובנות ולקחים בפיתוח למידה ותוכניות לימוד בפרט.

אלעד אלפיה

25/12/2023

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

היו הראשונים לדעת על ה-MEETUP הבא, על פריטים חדשים שנוספו למרכז הידע, ותיהנו מתוכן איכותי שמגיע עד אליכם.

Call Now Button