מודל HyFlex – שאלות ותשובות

מודל HyFlex באקדמיה – אתם שואלים, אנחנו עונים!
רותי סלומון

רותי סלומון

22/03/2021

לפני כשבועיים התקיים מפגש Meetup בנושא הוראה בשיטת Hyflex. במפגש אירחנו את פרופסור בריאן בייטי, מייסד המודל והצגנו למשתתפים 10 המלצות לניהול שיעור אפקטיבי בשיטת Hyflex.

במהלך מפגש הצ'אט של ה-ZOOM, עלו הודעות ושאלות מעניינות.
במאמרון זה התייחסנו לכמה מהשאלות שעלו:  

מה ההבדל בין היברידי ל- HyFlex?

המונח HyFlex משלב בתוכו את המילים "היברידי" ו"גמיש" (flexible).
למידה היברידית מתייחסת ללמידה המשלבת אופנים שונים של למידה במהלך הקורס. כל הסטודנטים בקורס היברידי יעברו במקביל רצף למידה שחלקים ממנו פנים אל פנים, חלק סינכרוני וחלק א-סינכרוני.
לעומת זאת, ההיבט ה"גמיש" של המונח HyFlex הוא שתלמידים בוחרים כיצד הם משתתפים בכל שיעור:
על בסיס מודל HyFlex בקורס, יכולים הלומדים לבחור באחד משלושת מסלולי ההשתתפות:
·        השתתפות בשיעור פנים אל פנים (בכיתה)
·        השתתפות סינכרונית מרחוק (באמצעות ZOOM למשל)
·        השתתף באופן אסינכרוני לחלוטין באמצעות Moodle.
המונח שאנחנו מכירים "כיתה היברידית" מתייחסת לכיתה שמכילה את הטכנולוגיה ללמד בכל האופנים שהוזכרו למעלה.
פנים אל פנים – הריהוט בכיתה מתאים ללומדים בכיתה ויש מסך שעליו יוקרנו הלומדים שמשתתפים מרחוק.
סינכרוני – המרצה יכול לקיים אינטראקציה עם הלומדים שמשתתפים במפגש דרך ה-ZOOM.
א-סינכרוני – קיימת מערכת שמקליטה את המרצה, את המסך שלו ואף עוקב אחריו כשהוא נמצא ליד הלוח. בסיום השיעור מתקבלת הקלטה שמועלה לאתר הקורס לטובת הלומדים הא-סינכרוניים.

על פניו, צריך להכין כל שיעור\הרצאה פעמיים. פעם אחת לסינכרוני ופעם שנייה לא-סינכרוני. האם זו לא עבודה כפולה למרצה?

לא! בניגוד לשיעור שמתוכנן במודל א-סינכרוני ששם אכן ההמלצה היא להכין סרטונים קצרים אפקטיביים לטובת הלומדים, במודל HyFlex הסטודנטים שמשתתפים באופן א-סינכרוני יצפו בהקלטת השיעור כפי שהתקיים בפועל. כדי להתאים את ההקלטה ללומדים הא-סינכרוניים המרצה מדי פעם במהלך השיעור מדבר עם הלומדים הא-סינכרוניים. למשל "סטודנטים יקרים, כעת אנחנו נעבור לפעילות שיתופית, הלומדים בכיתה מתבקשים לשבת בקבוצות, הלומדים ב-Zoom יתחלקו ל- Breakout Rooms ואתם הסטודנטים שלומדים בא-סינכרוני, אנא לחצו על Pause והיכנסו לפורום באתר הקורס ורשמו את תובנותיכם לגבי הנושא המדובר, לאחר מכן חזרו להקלטה כדי לשמוע את תובנות הלומדים האסינכרוניים ולהמשיך בלמידה"

אם יש אפשרות להשתתף מרחוק למה שהסטודנטים יגיעו לקמפוס?

אכן מתגובות ממרצים בעולם שעובדים בשיטה זו, עולה ההשערה כי זהו אחד האתגרים המשמעותיים. והשאלה היא איך יוצרים ערך מוסף ללומדים שמגיעים לקמפוס?  קשר ויחס אישי, סיוע יחידני, ותמיכה בתהליכי הלמידה. כשיש ערך לנוכחות בכיתה נקווה שזה יעודד את הלומדים להגיע לקמפוס.

האם לא מאבדים את הלמידה הקהילתית. יש הרגשה שיש פה דגש על אינדיבידואליות ודווקא בלמידה מקצועית נמצא שהלמידה המשותפת היא האפקטיבית

זה בדיוק האתגר! יצירת קהילה לומדת כאשר אופן ההשתתפות בשיעורים משתנה משבוע לשבוע. לעיתים הסטודנט מגיע לכיתה, לעיתים הוא לומד ב-ZOOM, ולעיתים הוא נאלץ להשלים את התוכן בצורה א-סינכרונית. במהלך השיעורים להיות ערניים להשתתפות של הלומדים הסינכרוניים. לעודד שיח בין אלה הנמצאים בכיתה ואלה הנמצאים מרחוק ועוד. דבר נוסף שיכול לעודד תחושת קהילה היא להעמיד פורומים באתר הקורס שבהם מתבקשים כל הלומדים להשתתף.

האם המרצה מפתח קשר אישי טוב יותר עם אלו שנוכחים בכיתה למול אלו שלומדים מהבית?

יכול להיות שכן, ואולי זו דרך טובה לייצר מוטיבציה לסטודנטים להגיע לקמפוס.

כיצד אפשר לתכנן שיעור מיטבי, פעיל כשלא ברור אם יהיו אתך פיסית 5 או 50 סטודנטים וכמה יהיו נוכחים מרחוק?

אכן, כדאי לנהל רישום מראש ולבקש לעדכן מראש אם יש שינוי באופן ההשתתפות בשיעור. ההמלצה הגורפת בשיטת Hyflex היא "אסינכרוני קודם", כלומר יש להעלות את תכני הלמידה (מלבד ההקלטה) ואת התרגילים לאתר הקורס כדי שתהיו מוכנים לכל תנאי ההשתתפות.

מה קורה עם כיתות של 100+ סטודנטים?

זו באמת שאלה מצוינת. נוכל לענות עליה בבירור לאחר שמיעת תובנות ודעות מגוונות בנושא.

גם המרצה יוכל לבחור לא להגיע?

לא! כמובן שישנם סטודנטים אשר מגיעים פיזית לקמפוס.

איך מפעילים דברים כמו חדרי בריחה? עם אלה שנוכחים? לא נוכחים?

מן הסתם חדרי בריחה פיזיים יעמדו לטובת הנוכחים פיזיים והלומדים מרחוק לא יוכלו להנות מהחוויה.

אם התכנון הוא לקורס א-סינכרוני, מדוע להגיע לקמפוס?

בגלל הקשר עם המרצה, המפגש עם החברים וחוויית הלמידה הבלתי נמנעת, שיתופית ומשמעותית יותר.

האם ניתן ללמד את כל התחומים על פי המודל הנוכחי? לדוגמא רפואה?

מן הסתם לא.. רפואה, ספורט, אמנות, שיעורי מעבדה וכו..  לא. יש דברים שלא ניתנים ללמדם מרחוק.

האם הסטודנטים מוכנים ללמידה כזאת? זה מעודד דחיינות?

אז זהו שלא. קצב הלמידה לכל הסטודנטים זהה. גם אלה שלומדים באופן אסינכרוני מבקשים להגיש את המטלות שלהם בזמן. זה באמת ההזדמנות לשקול מבנה אחר של הערכה כאשר עמידה בלוח הזמנים ועמידה בקצב הלמידה מזכה את הסטודנט באחוזים מסוימים של הציון. השנה האחרונה הוכיחה לנו שניתן להעביר את אחריות הלמידה לסטודנטים, יש להגדיר להם שעליהם ללמוד על פי קצב הקורס, להגיש מטלות בזמן, לעמוד לשירותם אם הם זקוקים לסיוע. אבל האחריות על הללמידה הוא שלהם.

זה נראה אתגר רציני, אבל האם יש ברירה? הסטודנטים יבחרו לבסוף ללמוד במוסד הקשוב לצרכים השונים.

גם דעתנו היא שכל סטודנט יבחר ללמוד במוסד אשר יבוא לקראתו ויתחשב בצרכיו האישיים.

הצעה לשינוי תפיסתי, העברת אחריות גדולה, ושותפות מלאה ללומד. מאתגר אותנו המרצים אבל היינו רוצים שכך הם ילמדו!!!

נכון מאוד!!

אנו תוהים אם תפקידנו לסכם, להזכיר, לראות מי לא הגיע. אם הם סטודנטים בוגרים שבוחרים איך ללמוד, אולי חלק מזה זה העברת אחריות על הלמידה אליהם?

זה נכון, אבל זה בכל זאת שיטה חדשה וכדי לייצר נוכחות מרצה כן הייתי ממליצה לשלוח לקראת או בסיום כל מפגש תזכורת קטנה שמסכם את מה שנעשה בשיעור הקודם ומה בתכנית בשיעור הבא.

כדי לשתף את הסטודנטים שלנו שגם לנו זה חדש וגם אנחנו מתנסים?

כדי וחשוב!!

רותי סלומון

רותי סלומון

22/03/2021

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

היו הראשונים לדעת על ה-MEETUP הבא, על פריטים חדשים שנוספו למרכז הידע, ותיהנו מתוכן איכותי שמגיע עד אליכם.