למידה שיתופית או למידה משותפת?

אני מניחה שזו לא הפעם הראשונה, ובטח לא האחרונה, שתשמעו את המושגים "למידה שיתופית" ו-"למידה משותפת". למרות שהם נשמעים דומים יש ביניהם כמה הבדלים, ואנחנו כאן כדי לעשות קצת סדר. בואו נתחיל.

נחשוב על סיטואציה מסוימת, כזאת שקורית כמעט בכל בית. אתם עומדים עם ערימת הכביסה (לא יודעת מה איתכם, אצלי מדובר כבר בערימות). בכל אופן, הגעתם אל המכונה, הכנסתם את כל הבגדים, לא שכחתם אבקה ומרכך, הפעלתם על התכנית המועדפת, והופ! המכונה לא מגיבה. מה? רגע… ננסה שוב, נסגור אותה טוב יותר. לא ולא. היא מסרבת לפעול. עכשיו צריך ללמוד כאן משהו חדש. מה עושים? ולמה זה תמיד קורה בזמן הכי גרוע? אוקיי, מתחילים לחלק משימות. מישהו פותח יוטיוב, מישהו מתקשר לחבר טלפוני, מישהו מנסה לראות אם משהו תקוע בתוך המכונה, ואז השני בודק אחריו… כולם פועלים ביחד. כשכל אחד מנסה לעזור, אז כולם תורמים בצורה חופשית מהמקום שיש להם בו הכי הרבה ידע או רעיונות, עד שיחד מוצאים פתרון. האחריות ללמידה ולפתרון מתחלקת בין כולם, בלי חלוקה ברורה של תפקידים מראש. בקיצור, זה מה שאנחנו נוטים לקרוא לו "עבודת צוות". 

עכשיו, סיטואציה אחרת. ערב חורפי וגשום. החלטתם לעשות משהו נחמד ביחד. מה אפשר לעשות? בטח, לאפות עוגה! בעצם, רגע. לילדים אסור לגעת בתנור החם, אבל הם מאוד אוהבים לערבב הכל ולעשות צורות… אוקיי, בשביל זה אפשר לחלק את המשימות. אז יושבים ומחליטים: מי יבחר מתכון מתאים? מי יוציא את המצרכים? מי יערבב? ושאלת השאלות, מי ישטוף את הכלים?! לכל אחד יש תפקיד. זו דוגמה של למידה משותפת. כל אחד מקבל תפקיד מוגדר מראש. ככה, כל אחד יודע בדיוק מה הוא צריך לעשות כדי שהמשימה תתקדם בשלבים ברורים לפי חלוקת התפקידים. התהליך כאן הוא ברור יותר, ופחות תלוי ביצירתיות החופשית שיש בלמידה השיתופית.

איך זה מתקשר אלינו, לנשות ואנשי הלמידה הדיגיטלית?

יש מגוון עצום של כלים ופלטפורמות שיכולים להביא לידי ביטוי את שתי הגישות בהתאם לצורך. נסו לחשוב, איזה מהכלים יכול לאפשר לקבוצות לשתף פעולה באופן סינכרוני או א-סינכרוני, ולהתאים את רמת השיתוף והמשותפות למבנה ולמטרות של הלמידה?

ככה זה אצלנו

כאן יש כמה כלים שאנחנו ב-WebAcademix עושים בהם שימוש די גדול, בסקאלה שבין למידה שיתופית ללמידה משותפת:

ChatGPT

מה שהצ'אט הסביר, הוא שיש לו ולנו שיחות עם אינטראקציה פתוחה, ואנחנו בונים רעיונות ביחד. וואלה צ'אט, כשאתה צודק אנחנו לא מתווכחים.

Google Meet

רוב הפגישות שלנו בצוות או עם הלקוחות מיועדות לחשיבה יחד, לשיחה ולהעלאת רעיונות. יש פעמים שאנחנו בצוות פשוט משתפים אחד את השני בתובנות.

Google Docs

זה הכלי המרכזי שאנחנו משתמשים בו לפיתוח תוצרים עם הלקוחות שלנו. התפקידים שלנו מוגדרים, כשהלקוח הוא מומחה התוכן ואנחנו מפתחי הלמידה. אבל הרבה פעמים יש זליגה (מוסכמת, כמובן!) שלנו לתוכן ושל המומחה התוכן למבנה ולטכנו-פדגוגיה.

Monday

בעזרתו אנחנו מייצרים תכניות עבודה לצוות, בחלוקת תפקידים ברורה שמראה מי אחראי על הפיצוח, הפיתוח, העיצוב, וכל מה שצריך כדי שהפרויקט יתנהל בצורה טובה. אבל חוץ מחלוקת משימות, אנחנו מנהלים שם גם שיחות, ושולחים בקשות, תודות ואימוג'ים עם לבבות.❤️

Padlet

זה אחד הכלים המשמעותיים שאנחנו משתמשים בו כדי לשתף תוצרים. לפעמים התוצר הוא סיפורים מהחיים של הלומדים, לפעמים הוא מאגר של השראות. בכל מקרה, לוח דיגיטלי הוא כלי מעולה לשיתוף ידע.

ומה איתכם? איך אתם משתמשים בכלים שלכם עם הצוות, הלקוחות והלומדים?

עדי גורן
26/09/24

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

היו הראשונים לדעת על ה-MEETUP הבא, על פריטים חדשים שנוספו למרכז הידע, ותיהנו מתוכן איכותי שמגיע עד אליכם.

Call Now Button