למידה דואלית – מה למדנו?

מפגש למידה משותף בין אוניברסיטת נוטרדאם אוניברסיטת תל אביב שעסק במחקרים ותובנות בעקבות המעבר ללמידה דיגיטלית בימי קורונה – International Look at Teaching in Higher Education During COVID-19
רותי סלומון

רותי סלומון

22/03/2021

ב17.3.21 התקיים מפגש למידה משותף בין אוניברסיטת נוטרדאם אוניברסיטת תל אביב שעסק במחקרים ותובנות בעקבות המעבר ללמידה דיגיטלית בימי קורונה – International Look at Teaching in Higher Education During COVID-19.

במפגש הוצגו 4 מחקרים – 2 מאוניברסיטת תל אביב ו-2 מאוניברסיטת נוטרדאם.  היה מאורגן, עשיר, מעניין ומלמד. תודה!

הדוברים מאוניברסיטת תל אביב דיברו על תובנות מהמעבר החד ללמידה סינכרונית בשנה הזו וכמו הפתגם "רק על עצמי לדבר ידעתי", מה שהם סיפרו היה לי מוכר.

התובנות של אוניברסיטת נוטרדאם היו לי חדשים כי התגובה שלהם לפנדמיה הייתה שונה. בניגוד אלינו הם לא לימדו השנה 100% מרחוק אלא אימצו שיטה שעוד לא רווח כאן בארץ ורק כעת נראה מעבר מאסיבי לשיטת הלמידה הזו  –  "הוראה דואלית".

ראשית, מה זו הוראה דואלית?

ובכן, הוראה דואלית זו האחות הקטנה של הוראת HyFlex – הוראה פנים אל פנים וסינכרונית במקביל. כאמור, מתודה שרובינו הולכים להכיר בקרוב.

המחקר הראשון – ניתוח מרחבי למידה חדשניים

זהו נושא שעסקתי בו רבות וישנם מדדים בינלאומיים של הערכת האפקטיביות של מרחבי אלה על הלמידה. למחוון הזה קוראים Learning Space Rating System.
קישור למחוון: https://www.educause.edu/eli/initiatives/learning-space-rating-system

לצורך המחקר בחנו החוקרים את האפקטיביות על הלמידה בכיתות חדשניות שעד לקורונה ניתן היה לאכלס בהם עשרות סטודנטים אך הם הומרו לכיתות מותאמות ללמידה בעידן מגפה. לצורך שמירה על ריחוק חברתי הורדו כמות המקומות הפיזיים ובמקומם הוכנסו תשתיות טכנולוגיות המאפשרים הוראה פנים אל פנים וסינכרונית במקביל.

ב-2 השקפים הבאים ניתן לראות את המעבר שחל בכיתות הללו ואת הטכנולוגיות שהוכנסו:

המסקנות היו מעניינות. מסתבר שעל פי המדדים של Learning Space Rating Systems חוויית הלמידה בכיתות הללו היו גבוהות יותר בתקופת הקורונה. אבל אם נדייק – האפקטיביות הייתה ניכרת שהלומדים היו 100% סינכרוני או 100% א-סינכרוני – כאשר לימדו בכיתות הללו ב"הוראה דואלית" הציונים בכיתות הגדולות ירדו.

המחקר השני – חוויית הלמידה בהוראה דואליות

מן הסתם ישנם אתגרים כאשר מלמדים דואלי – ויכולת האינטראקציה בין הלומדים המרוחקים למרצה והלומדים הנמצאים בכיתה קריטית. היכולת לשמוע את המרצה בבהירות, לנהל אינטראקציה עם המרצה ועם הלומדים והיכולת לראות אלו את אלו.

בשקף הבא רואים את דירוג החשיבות של סוגי האינטראקציה על ידי כלל המשיבים.

אחת המסקנות המעניינות היא שכדי שלמידה דואלית תהיה אפקטיבית יש צורך לשלב את הלומדים מרחוק על ידי הקרנת פניהם על גבי מסכים בקדמת הכיתה כפי שניתן לראות בשקף הבא בו מוצגים דיווחי המשתתפים: "מהם הדברים החשובים לי בשיעור הדואלי?" מזווית הראיה של המורים והסטודנטים.

שאלה נוספת שנשאלה היה אלו אסטרטגיות דיגיטליות שולבו בשיעורים הדואליים? וכאן המסקנה היא שלמרות קפיצת המדרגה בשילוב הדיגיטל בהוראה, עדיין יש צורך בהכשרת הסגל האקדמי בשימוש בכלים דיגיטליים לשיפור חוויית הלמידה.

ולסיכום – הוראה דואלית. עובד או לא עובד?

מסתבר שכן. על פי רוב. קבוצת המחקר שהוצגה, מי שיכול היה להגיע לקמפוס הגיע ומי שלא, לא. לא ניצלו את האפשרות ללמוד מרחוק. הסטודנטים והמרצים נהנו מהאפשרות ללמוד וללמד גם פנים אל פנים וגם מרחוק ומאמינים שהכיתות הדואליות ימשיכו להיות רלוונטיים ואפקטיביים גם פוסט קורונה.

ומילה אחרונה שלי, אני רוצה להזהיר מפסימיות מוקדמת לגבי הוראה דואלית/היברידית/הייפקלס.

יש ערך רב בגמישות שמאפשרת הוראה המשלבת למידה מרחוק ומקרוב במקביל. אנחנו בעידן חדש בו נמצאים בתחילתה של עקומת הלמידה של איך נכון וראוי ללמוד בשיטות אלה.
בואו ניתן לעצמנו צ'אנס ונבדוק את המשמעות והאפקטיביות של המהלך.
יהיה חבל מאוד לחזור אחורה לנוכחות מלאה בקמפוס ולא להרוויח את הדברים הטובים שאספנו בשנה הזו – התאמה לצרכים של הלומדים, גמישות, נגישות של למידה אקדמית גם למי שבוחר או נאלץ ללמוד מרחוק, ועוד.

שיהיה לנו בהצלחה!

רותי סלומון

רותי סלומון

22/03/2021

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

היו הראשונים לדעת על ה-MEETUP הבא, על פריטים חדשים שנוספו למרכז הידע, ותיהנו מתוכן איכותי שמגיע עד אליכם.

Call Now Button